اختلال تغذیه ایی چیست؟ آیا راه درمان دارد؟

داشتن تغذیه مناسب در ایجاد زندگی سالم بسیار موثر و کمک کننده است از همین رو شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که اختلال تغذیه ایی چیست؟ در جواب به این سوال میتوان بیان کرد اختلال تغذیه‌ای نوعی بیماری روانی است که فرد را به سمت پرخوری یا گرسنگی و رفتارهای ناسالم در تغذیه سوق می‌ دهد. اختلالات تغذیه‌ای باعث کاهش سلامت و کیفیت زندگی در افراد خواهد شد، زیرا فرد نسبت به غذا خوردن حساس شده و مسائل مختلفی در میزان خورد و خوراک آنها تاثیر خواهد گذاشت. افراد مبتلا به این نوع اختلال نه تنها از الگوهای غذایی ناسالم پیروی می‌کنند، بلکه در مورد وزن و اندام ظاهری خود نیز احساس نگرانی می‌کنند. بیماری اختلال در تغذیه ممکن است به بیماری های دیگر مانند افسردگی و اضطراب و مصرف مواد مخدر ختم شود.

انواع اختلال تغذیه ایی

اختلالات سه گانه‌ی خوردن هیجانی، پرخوری عصبی و بی‌اشتهایی عصبی از رایج ترین انواع بیماری اختلالات تغذیه هستند. بی اشتهایی عصبی هنگامی اتفاق می افتد که فرد نگران چاق شدن خود است و تمایل دارد به روند کاهش وزن خود ادامه دهد. اختلال غذا خوردن در غیر این صورت مشخص نشده (ENDOS) معیارهای بی اشتهایی یا پرخوری عصبی را ندارد، اختلال پرخوری عیاشی می‌تواند نوعی ENDOS در نظر گرفته شود.

بی اشتهایی عصبی

یکی از علائم مربوط به بیماری اختلال عصبی بی اشتهایی عصبی میباشد. افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی، از خوردن غذا حتی در زمان هایی که گرسنه هستند امتنا میکنند. بنابراین حداقل ۱۵ درصد وزن بدن خود را از دست می‌دهند. این افراد به صورت غیر طبیعی از افزایش وزن هراس دارند، احساس می‌کنند که چاق هستند و مقاومت شدیدی نسب به ایم موضوع از خود نشان میدهند. ممکن است زنان مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی تا چند ماه دچار قاعدگی نشوند و از مشکل ناباروری و کاهش وزن شدید رنج ببرند. احتمال دارد تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی با گذر زمان به پرخوری عصبی دچار شوند.

پرخوری عصبی

پرخوری عصبی نیز در اثر ابتلا به اختلالات تغذیه‌ای به وجود خواهد آمد. افراد مبتلا به ایم بیماری مقدار بسیاری از غذا های پرکالری را مصرف میکنند، اما دچار استفراغ شده و همه آن‌ها را از دست می‌دهند. این افراد کنترل خود را از دست می‌دهند و ممکن است از وضعیت خود بدشان بیاید. بنابراین پس از اینکه مقدار زیادی غذا می‌خورند، به منظور جلوگیری از افزایش وزن و جبران پرخوری، خود را مجبور به استفراغ می‌کنند. معمولا این گونه افراد دچار اضافع وزن نیستند و وزن معمولی دارند.

مشکلات اختلال تغذیه ایی

در صورتی که اختلالات تغذیه‌ای در زمان بلوغ و جوانی اتفاق بیفتد، ممکن است در رشد، تکامل، باروری و بهزیستی روانی و اجتماعی فرد مشکلات جدی ایجاد کند. همچنین این نوع اختلال خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد. اختلالات تغذیه‌ای روی مردان و هم زنان تأثیر می‌گذارد، اما این بیماری اختلال تغذیه ایی در بین زنان رواج بیشتری دارد. این نوع اختلالات معمولاً در دوران نوجوانی و جوانی آغاز می‌شود، البته به این معنا نیست که اختلال تغذیه ایی در دوران بزرگسالی یا کودکی به وجود نخواهد آمد.

درمان اختلال تغذیه ایی

اختلالات تغذیه‌ای قابل درمان هستند و میتوان با کمک یک متخصص آن را درمان کرد، هر چه این اختلال سریع‌تر تشخیص داده شود، درمان آن ساده‌تر خواهد بود. اکثر مبتلایان به اختلالات تغذیه‌ای موفق به درمان آن میشوند اما بستگی به هر فرد ممکن است زمان درمان ماه ها و یا سال ها طول بکشد. روش درمان این مشکل یک رویکرد چند شاخه‌ای است. ارائه دهندگان خدمات پزشکی در این زمینه شامل روانپزشکان، روانشناسان، پزشکان، متخصصان، مشاوران تغذیه، مددکاران اجتماعی، کاردرمان‌گران و پرستاران می‌شود. روش‌های درمانی اختلالات تغذیه‌ای از طریق آموزش و مشاوره رژیم غذایی، مداخلات روانشناختی و درمان بیماری‌های روانی همزمان مانند افسردگی و اختلالات اضطراب امکان پذیر میباشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا