کودک باادب: تربیت کودک و 10 روش موثر

همه والدین دوست دارند فرزندشان باادب، خوش‌رفتار و کودکی حرف شنو باشد که این جزئی از مهارت های زندگی است. اما بسیاری از والدین نحوه برخورد و رفتار مناسب با کودکان را نمیدانند. کودکان با این تفکر به دنیا نیامده اند که بخواهند دیگران را مسخره کنند یا به آنها آسیب بزنند؛ درواقع آنها به شدت انسان‌ های همدل و دلسوزی هستند. تربیت کردن فرزندان با ادب و حرف گوش کن در دنیای امروزی کمی مشکل بنظر می رسد. ارتباطات دیجیتال، حالات ادبی خاصی ایجاد کرده است و مواردی مانند سلام رسمی، تشکر از دیگران و احوال پرسی های معمول تقریباً منسوخ شده است. اگر قصد آشنایی با نحوه رفتار کودکان و راه های مناسب تربیت هستید همراه بعلاوه زندگی باشید.

محدودیت تعیین کنید

کودکانی که به این به این موضوع عادت کرده اند که می‌توانند هر کاری دوست دارند انجام دهند و هر خواسته آنها فورا مهیا می‌شود همان کودکانی‌ اند که با کوچک‌ ترین مخالفت قوقا به پا می‌کنند. توجه داشته باشید، اگر کودک محدودیت ها را زیر پا گذاشت و این سرپیچی باعث ناراحتی و عذاب وجدان در او شد، لازم نیست سریعا اقدامی کنید که تا خوشحال شود. بگذارید کمی نسبت به کاری که کرده است احساس پشیمانی کند تا دیگر این موضوع تکرار نشود.

یادگیری حل مساله

یکی دیگر از مواردی که در تربیت کودکان مهم است یادگیری حل مساله میباشد. باید سعی کنید تا مهارت تلاش کردن را به او یاد دهید. تلاش کردن و کنار نکشیدن با اولین شکست ویژگی افراد توانا و موفق است. پس وقتی کودک در انجام کاری ناموفق عمل کرد، به او کمک کنید باانگیزه و قوی دوباره شروع کند.

به کلمات خود توجه کنید

در تربیت کودک خود توجه داشته باشید که کودکان کم سن و سال توانایی تشخیص حرف خوب از بد را ندارند و نمی توانند بسیاری از حرف ها را درک کنند! این گاهی اوقات منجر به ایجاد موقعیت های شرم آور بخصوص در کنار آشنایان خواهد شد.  با افزایش سن و تمرین کودکان یاد می گیرند قبل از صحبت کردن فکر کنند.

کودک را تحقیر نکنید

آموزش های که برای تربیت کودک دارید میبایست بصورت خصوصی انجام شود و نه در حضور میهمان ها یا همسالان حاضر در جمع که باعث تحقیر میشود. تحقیر کردن فرزندتان حتی اگر فقط در حضور خواهر و برادر باشد ممکن است تأثیر نامطلوبی بر او بگذارد.

واقع‌بینی را در کودک ایجاد کنید

کودکان این ویژگی را در خود دارند که نسبت به تفاوت‌ها، ‌حالت کنجکاوانه و تیزبین دارند.  اگر فرزند‌تان در این زمینه سوالی برایش به وجود آمد، بسیار عادی و واقع‌ بینانه به او پاسخ درست و مناسب دهید، بدون این که بخواهید با نگاه چپ کردن ویا اشاره کردن او را سرکوب کنید. سعی کنید به فرزندتان اموزش دهید که انسان‌ ها با هم فرق دارند و باید به این  تفاوت‌ ها احترام گذاشت. بهتر است به او یاد آموزش دهید که چگونه پاسخ سوال و چیزی که می‌ خواهد را به شیوه‌ای محترمانه به دست بیاورد.

استفاده از ادبیات محترمانه در تربیت کودک

در تربیت کودک این موضوع را در نظر بگیرید که دیگران موظف به انجام تمام درخواست‌ های ما و برطرف کردن نیاز های ما نیستند و اگر نتوانستند لطفی در حق ما بکنند، نباید خشمگین شویم و به شکلی طلبکارانه برخورد کنیم. نحوه درخواست مودبانه و استفاده از کلماتی مانند لطفا و خواهشا باید کاملا عادی و رواج داشته باشد. کودکانی که یاد از کلماتی مانند «لطفا» و «دست شما درد نکنه» یا «اجازه هست» استفاده میکنند، فضایی توام با ادب و نزاکت را ایجاد می‌ کنند که واکنش‌ های مثبتی در افراد پیرامون آنها به‌همراه خواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا