مهم ترین راه های تقویت اراده کودکان

اراده یک ویژگی بسیار مفید و کاربردی در زندگی است که تقویت آن سبب موفقیت بیشتر و افزایش کیفیت زندگی خواهد شد. داشتن اراده به صورت ذاتی نیست و باید سعی کرد تا این ویژگی را در خود تقویت نمود با توجه به همین موضوع شرایط زندگی نیز سهم مهمی در تکامل آن دارد. بنابراین نمیتوان گفت که کسی با اراده قوی یا ضعیف به دنیا آمده است. اراده قوی در کودکان و یا راه های تقویت اراده در کودکان یکی از دغدغه های مهم والدین و خانواده ها میباشد و بسیاری از افراد قدرتمند نیز به دنبال تقویت آن هستند. احتمالا از خود پرسیده باشید که مهم ترین راه های تقویت اراده کودکان چیست؟ راه حلی برای تقویت این ویژگی وجود دارد؟ و یا فرق اراده در کودکان و بزرگسالان در چیست؟ و یا کودکان دارای اراه قوی و محکم چگونه کودکانی هستند؟ در ادامه این مقاله از بعلاوه زندگی همراه ما باشید تا به بررسی این ویژگی و پاسخ به این سوالات بپردازیم.

راه های تقویت اراده کودکان

با توجه به تحقیقات انجام شده میتوان بیان کرد که بسیاری از فرزندان ما با توجه به هوش و استعدادی که دارند در سن بزرگ سالی به موفقیت خاصی نمیرسند و انتظارات را برآورده نمی کنند. دلیل این کار آموزش ندادن تلاش و پشتکار به فرزندان و افراد جامعه است. به عنوان یکی از والدین وظیفه ی شما است که قوانین اصولی را به بچه هایتان یاد بدهید. علاوه بر بحث تقویت اراده در کودکان لازم است به فرزندان خود یاد بدهید که همیشه تلاش و پشتکار داشته باشند و برایشان میزان موفقیت مهم نباشد. برخی از مهم ترین روش ها و راه های تقویت اراده کودکان در ادامه گفته شده است. همچنین میتوانید مقاله مربوط به نکات طلایی در تربیت کودکان را نیز مطالعه بفرمایید.

1- تشویق برای تلاش و پشتکار

فرزندان خود برای انجام تلاش و پشتکاری که به خرج داده است تشویق کنید و نتیجه کار و موفقیت را ملاک قرار نداده باشید. وجود شکست در هر زندگی را نمیتوان پنهان کرد. برای مثال ممکن است کودکان در مسابقات فوتبال و به طور کلی ورزشی شکست بخورند اما به دلیل تلاش و زحمتی که برای بازی کشیده اند باید آنها مورد تحسین و تشویق قرار داد. قطعا یکی از مهم ترین راه های تقویت اراده در کودکان این است که به او یاد بدهید دست از تلاش و پشتکار بر ندارد، هرچند که شکست بخورد و به موفقیت دلخواه خود نرسد.

2- پیش قدم شدن در کارها

یکی از راه های تقویت اراده در کودکان تشویق آنها به پیش قدم شدن در انجام کارها است. به فرزندان خود اجازه بدهید که موقعیت های مختلف را تجربه کنند و طعم شکست یا پیروزی را بچشند. در صورت نیاز به فرزند خود کمک کنید اما کار او را به صورت کامل انجام ندهید. وقتی بچه ی شما موفق شود، حتما او را برای انجام آن کار ستایش کنید. وقتی که درون موقعیت سختی قرار میگیرید می توانید موفقیت او را یادآوری کنید و تشویق کنید که دست از تلاش بر ندارد.

3- الگو مناسبی باشید

قطعا رفتار شما الگویی برای فرزندتان خواهد بود و تاثیر بسیاری در تقویت اراده کودکان و ایجاد پشتکار خواهد داشت. کودک شما . در مورد رفتارهای خود و هم چنین کلماتی که به کار می برید هوشیار باشید. از اینکه در برابر او خطایی انجام دهید نترسید. در واقع این اشتباهات می تواند یک تجربه ی یاد گیری ارزشمند تلقی شود. وقتی با یک چالش مواجه می شوید به کودکتان نشان دهید که شما تا موفق نشوید دست از تلاش بر نمی دارید.

4- صحبت کردن درمورد تلاش و اراده

صحبت کردن در مورد تلاش و اراده یکی از راه های تقویت و افزایش اراده کودکان میباشد. مخصوصا درمورد بچه هایی که کمی بزرگتر شده اند این کار مفید تر است. معمولا تعریف کردن داستان یکی از جالب ترین راه های برای رساندن مفهموم اراده و پشتکار دارد. برای صحبت کردن در این مورد حتما از کلمات و جکلات مثبت استفاده کنید تا انگیزه کودکان برای یادگیری نیز افزایش یابد. جملات تاثیر گذاری مانند جملات زیر که تاثیر بسیاری در افزایش یادگیری و انگیزه کودکان خواهد داشت:

  •  می‌دانم که آن را درست خواهی کرد.
  • کاری که انجام می‌دهی عالی است.
  • تو در این کلاسها ثبت‌نام کرده‌ای و باید دربارۀ آنها بررسی و تحقیق کنی.
  • بهتر می‌شود. تو آن را یاد خواهی گرفت.

به طور کلی همیشه تلاش کنید که مثبت باشید و مثبت هم بمانید و این را به فرزندان خود هم انتقال بدهید تا اراده کودکان خود را تقویت کنید.

5- آموزش درست تلاش کردن

معمولا کودکان برای چیزهای کم ارزش تلاش بسیاری میکنند و این شاید از کم تجربگی آنها باشد. بسیاری از والدین نیز به جای آموزش دادن به آنها تلاش و زحمات آنها را بیهوده میدانند به آنها را سرزنش میکنند. یکی از راه های تقویت اراده کودکان آموزش درست تلاش کردن به آنان است. همه چیز را آماده در اختیار فرزندانتان قرار ندهید و انها را برای آینده آماده کنید.

به طور مثال زمانی که کودکان برای رسیدن به یک اسباب بازی تلاش میکند و چهاردست و پا راه می رود ما اسباب بازی را به او میرسانیم و گمان میکنیم که به او کمک کرده ایم، در صورتی که دقیقا برعکس عمل کرده ایم. راه رسیدن به آن هدف ارزش بیشتری از خود آن دارد و میتواند کمک بسیاری به افزایش پشتکار و اراده کودکان داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا